773

تصاویر تلخ و ناراحت کننده دفن جوجه های یک روزه احساسات هر بیننده ای را جریحه دار می کرد. یکی از این فیلم ها مربوط به دفن جوجه های یک روزه یک مرغداری در استان خوزستان و شهرستان باغملک بود. در این فیلم نشان داده می شود که هزاران جوجه با یک دستگاه کمپرسی در گودالی تخلیه می شوند و روی آن خاک ریخته می شود.

 

در دو روز گذشته انتشار فیلم هایی از دفن و معدوم کردن جوجه های یک روزه در دو مرغداری (یکی اطراف تهران و دیگری در استان خوزستان)، در فضای مجازی بازتاب زیادی داشته است.

تصاویر تلخ و ناراحت کننده دفن جوجه های یک روزه احساسات هر بیننده ای را جریحه دار می کرد. یکی از این فیلم ها مربوط به دفن جوجه های یک روزه یک مرغداری در استان خوزستان و شهرستان باغملک بود. در این فیلم نشان داده می شود که هزاران جوجه با یک دستگاه کمپرسی در گودالی تخلیه می شوند و روی آن خاک ریخته می شود.

«صفدر پیرمرادی» مدیرعامل این شرکت در مصاحبه ای گفت: اول می خواهم از همه مردم ازطرف خودم و کارگرانم بابت رنجش خاطرشان با دیدن چنین صحنه ای عذرخواهی کنم . این را باید اضافه کنم که شخصا به هیچ عنوان خبر نداشتم که کارگران جوجه ها را به محل دفن زباله ها برده اند و سپس روی آنها خاک ریخته اند.

البته معدوم کردن جوجه های یکروزه در شرایط رکود صنعت مرغداری رویه مرسوم نه تنها ایران بلکه جهان است اما بازهم می گویم نه به این شکل! اما می خواهم این فرصت را هم به من بدهید که روی دیگر سکه را هم به شما نشان بدهم.

پیرمرادی افزود: اصل قضیه این است که با شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن رستوران ها مصرف مرغ در کشور بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر مرغداران در حال حاضر مرغ را کیلویی ۵ هزارو۵۰۰ تا ۶ هزار تومان می فروشند در صورتی که قیمت تمام شده هر کیلو گوشت مرغ حدود ۱۰ هزار تومان است یعنی ضرر ۳ هزار تومانی در فروش هر کیلو گوشت مرغ!

پیرمرادی گفت: ماهانه ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در کشور انجام می شود که بخش کوچکی از آن مربوط به واحد من است که ظرفیت آن ۲۵۰ هزار قطعه در ماه است. در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار مقرر شد که جوجه ریزی فروردین و اردیبهشت تا ۱۰ میلیون قطعه کم شود و خب ما هم باید از کاهش تولید پیروی کنیم. وی خاطرنشان کرد: صنعت مرغداری بویژه واحدهای گوشتی و مرغ مادر در ایام کرونا هر ماه متحمل خسارت یک هزارو ۲۰۰ میلیارد تومانی شده اند و ما نیز جزو این چرخه هستیم.

وی ضمن اظهار تاسف مجدد از اتفاقی که افتاده تاکید کرد: هموطنان گرامی واحد من ۵۰۰ کارگر دارد و با وجود ضرر ماهانه ۶ میلیارد تومانی حتی یک نفر از کارگران را اخراج نکرده ام و نان هیچ خانواده ای را در این شرایط نبریده ام و نخواهم برید اگر جز این است بیایند بگویند.

وی در پاسخ به اینکه مردم گلایه دارند که چرا شما اجازه داده اید که اصولا تخم مرغ ها به جوجه تبدیل شوند توضیح داد: دوره تبدیل تخم مرغ به جوجه یکروزه ۲۱ روز است که ۱۸ روز تخم مرغ ها در یک دستگاه و ۳ روز بعد به یک دستگاه دیگر منتقل می شوند وقتی ستاد تنظیم بازار تصمیم خود را اعلام کرد؛ جوجه ها در دستگاه دوم بودند که متاسفانه کاری از دست کسی برنمی آمد و چه من می خواستم چه نمی خواستم این جوجه ها سر از تخم در می آوردند. وی خاطرنشان کرد: الان جوجه هایی که قرار بوده امروز و فردا سر از تخم در بیاورند را از دستگاه خارج کرده ایم و دیگر چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

وی همچنین در خصوص اینکه چرا این جوجه ها بین مردم توزیع نشده گفت: ما از شهر ۴۰ کیلومتر دور هستیم در ضمن در ایامی که کرونا آمده و مردم می ترسند حتی با عزیز خود دست بدهند چطور می توانستم ۲۵۰ هزار قطعه جوجه یکروزه را میان مردم شهر یا روستا توزیع کنم آیا نمی گفتند این جوجه ها خودشان عامل انتشار ویروس هستند؟